6000 sprang 20:e Blodomloppet i Jönköping för att uppmärksamma blodgivning

Madelaine Andersson, områdeschef för blodcentralen ( i mitten) delade ut priset ”Årets blodgivarinsats” till Kerstin Hallgren och Trevor Zieseniss, från Attends Healthcare AB i Aneby. Foto: Johan W Avby
Madelaine Andersson, områdeschef för blodcentralen ( i mitten) delade ut priset ”Årets blodgivarinsats” till Kerstin Hallgren och Trevor Zieseniss, från Attends Healthcare AB i Aneby. Anna Fabisch, utvecklingsledare på Qulturum, har sprungit blodomloppet många gånger. Men för nioåriga sönerna Viktor och Melvin var det premiär – och åtråvärd medalj.Blodbussens medarbetare fikade mellan alla besökare som besökte deras buss för att få veta mer vad det innebär att vara blodgivare. Från vänster: Madelaine Andersson, Maria Lundberg, Annika Enander Lantz, Mona Svensson, Ingela Lindman Nilsson och Linda Ström.Oscar Friberg, 19 år, från Bankeryd besökte blodbussen efter loppet och fick sitt blodvärde kontrollerat av biomedicinska analytikern Linda Ström.Dags för en ordentlig uppvärmning inför den fem eller tio kilometer långa slingan.1177 Vårdguidens maskot Tryggve fanns förstås på plats och värmde upp, och spred också information om 1177.Många barn, och även föräldrar, ville passa på att krama 1177 Vårdguidens maskot Tryggve –som också delade ut presenter.Anders Olsson, kirurgisk vård, Susanne Kewley, kirurgisk vård och Camilla Holm, medicinsk vård, Region Jönköpings län,sprang tillsammans denna fina sommarkväll.Knektaparken i Jönköping förvandlades till en enda stor picknic efter Blodomloppet. Louise Holm, Sandra Widheimer, Emma Grundström, Lisa Andersson och Katarina Haraldsson, alla från Regional utveckling, Region Jönköpings län, tog igen sig och umgicks.

Nära 6000 deltagare gav sig tisdagskvällen 15 augusti ut på det 20:e Blodomloppet i Jönköping. I ett strålande väder sprang eller gick deltagarna den 5 eller 10 kilometer långa sträckan för att manifestera betydelsen av blodgivning.

– Årets största applåd till våra vardagshjältar, uppmanade Blodomloppets konferencier precis innan startskottet gick för alla blodgivare och övriga deltagare.

Syftet med Blodomloppet är att rekrytera nya blodgivare. Varje år brukar 100-200 personer anmäla sig i samband med Blodomloppet, och 2017 var inget undantag.

- Vi fick under kvällen 123 nyanmälningar. Ett bra antal som vi är nöjda med, säger blodcentralens områdeschef Madelaine Andersson.

För andra året delade också Blodcentralen ut pris till ”Årets blodgivarinsats”.

”Lyfter fram trogna blodgivare”

– Alla som är blodgivare är hjältar. Detta pris är för att lyfta fram våra trogna blodgivare som brinner för detta,

Priset som Årets blodgivarinsats gick till Attends Healthcare AB i Aneby, ett produktionsbolag för inkontinensskydd. Blodcentralens områdeschef Madelaine Andersson delade ut priset till företaget med motiveringen:

– ”För att ni på ett föredömligt sätt gör det enkelt för er personal att vara blodgivare. Bidragen till vårt blodlager är livsviktiga och gör skillnad. Tack vare era insatser har även nya blodgivare rekryterats. Samarbetet med blodcentralen sker alltid i en positiv anda och ni gör alltid det lilla extra för att allt ska fungera bra”.

”Så smidigt att lämna blod”

Kerstin Hallgren, receptionist, tog emot priset tillsammans med Trevor Zieseniss, vice president of operations, på Attends Healthcare AB.

– För tre år sedan tog vi kontakt med blodcentralen och inledde ett samarbete som innebär att blodbussen kommer till vårt företag varje halvår. Även tidigare hade vi medarbetare som åkte till Eksjö eller Jönköping för att ge blod. Men nu när blodbussen kommer till oss var intresset stort för att bli blodgivare, berättar Kerstin Hallgren.

Hon konstaterar att besöken av blodbussen har lett till 35-40 nya blodgivare på företaget, och medarbetarna kan gå ifrån på arbetstid för ett besök i blodbussen.

"Personalen helt fantastisk"

– Tanken på att bli blodgivare har nog funnits även tidigare hos många, men nu har det blivit av när det blivit så smidigt. Vår företagsledning stöttar också detta, och att vara blodgivare rimmar bra med vårt kärnvärde ”omtanke”. Dessutom arbetar vi mycket med friskvård och har tre lag med idag i Blodomloppet. Alla kan drabbas på olika sätt, därför är det viktigt med blodgivning. Dessutom är personalen i blodbussen helt fantastisk, säger Kerstin Hallgren.

”Ett mål att träna för”

Efter en rejäl uppvärmning till tempofylld musik var det dags för de deltagarna att ge sig ut på banan.

– Det är lite kul att ha ett mål att träna för, förklarade Anders Olsson, controller inom kirurgisk vård i Region Jönköpings län. Vi är ett mixat lag med medlemmar från primärvård, medicinsk vård och kirurgisk vård, och när vi sedan slår oss ner med picknickkassen får vi tillfälle att umgås.

Han är själv blodgivare sedan ungefär 20 år.

– Det kändes självklart att ge ett bidrag. Det kostar ju inget. Det är också jätteviktigt att få nya blodgivare, därför är det väldigt bra med Blodomloppet, säger han.

Blodcentralens blodbuss fanns förstås på plats, och fick hela tiden besökare som ville veta lite mer om blodgivning, eller direkt göra intresseanmälan.

Besökte blodbussen

Oscar Friberg, 19 år, från Bankeryd, sprang in på drygt 20 minuter, och klev sedan in i blodbussen för att testa sitt blodvärde.

– Jag funderar på att bli blodgivare. Jag har sett att det behövs blod, och det är en enkel grej att göra. Jag tränar mycket och har ett friskt hjärta, och jag tror att mitt blod kan göra skillnad, säger han.

Under sommaren 2017 har det förekommit brist på blod på vissa håll i landet. Men inte i Jönköpings län.

”Vi har ett bra blodlager”

– Vi har haft ett bra blodlager och har till exempel kunnat hjälpa Lund med blod. Uppmärksamheten kring blodbristen i landet har nog gjort att vi fått in fler blodgivare under sommaren, säger Madelaine Andersson som var mycket nöjd med det 20:e Blodomloppet.

– En härlig kväll i positiv anda som resulterar i nya blodgivare. Vi får också energi av alla möten med såväl gamla som nya blodgivare.

Ge blod.nu (Extern länk)