Pressinbjudan 30 augusti 2017: Invigning av ny operationsavdelning på Värnamo sjukhus

På onsdag 30 augusti 2017 öppnas dörrarna för visning av den nybyggda operationsavdelningen på Värnamo sjukhus. Samtidigt invigs den nya steriltekniska enheten som togs i drift i slutet av maj i år.

Varje år görs över 5200 operationer på Värnamo sjukhus. Från den 4 september sker operationerna i sju nya salar som är anpassade till dagens moderna verksamhet, vilket ger högre säkerhet och bättre omhändertagande av patienterna.

Viktigt steg

Den nya operationsavdelningen är en del av den totala om- och nybyggnationen av operations- och intensivvårdskliniken på sjukhusen i länet.

Det är en stor glädje att få starta hösten med en helt ny operationsavdelning på Värnamo sjukhus, säger Magnus Trofast, verksamhetschef på operations- och intensivvårdskliniken.  Hela kliniken ska stå klar hösten 2019.

Salarna är fullt integrerade vilket innebär att operatörerna kan sköta mer från det sterila fältet. Särskilda uppdukningsrum och en preoperativ avdelning ger ett bättre flöde. Med sina 60 kvadratmeter är operationssalarna är dessutom rymligare och släpper in dagsljus – allt för att få bättre patientsäkerhet och bättre arbetsmiljö för personalen.

Välkommen till invigningsceremonin!

Medierna hälsas välkomna till invigning och rundvandring.

Tid: Onsdag 30 augusti 2017, klockan 14.00

Plats: Operations- och intensivvårdskliniken på Värnamo sjukhus, hiss/trappa H, plan 2

Vid invigningsceremonin medverkar

• Malin Wengholm, regionstyrelsens ordförande
  • Maria Frisk, regionråd och ordförande i nämnden för folkhälsa och sjukvård
  • Magnus Trofast, verksamhetschef operations- och intensivvårdskliniken, Värnamo sjukhus

Efter invigning ges tillfälle till mingel och visning av de nya lokalerna.

Kontakt

magnus.trofast@rjl.se