Pressinbjudan: Kirurgveckan i Jönköping 21-25 augusti 2017

Måndagen 21 augusti startar kirurgveckan på Elmia Konsert- och Kongresshus i Jönköping. I den deltar över ettusen kirurger och flera hundra sjuksköterskor och administratörer inom kirurgi från hela Sverige.

Svensk kirurgisk förening arrangerar årligen kirurgveckan med hjälp av en lokal organisationskommittén, i år kirurgkliniken i Region Jönköpings län.

Direkt efter invigningen hålls en hedersföreläsning av Roland Andersson, överläkare vid kirurgkliniken, Länssjukhuset Ryhov tillsammans med kollegan Manne Andersson och Ari Leppäniemi från Helsingfors. Föreläsningen kommer att vara en historisk exposé av den kirurgiska behandlingens betydelse eller icke betydelse för dödlighet i blindtarmsinflammation, appendicit.

Kirurgveckan

Syftet med kirurgveckan är att både granska och utveckla svensk kirurgi, ett forum för vetenskapligt grundad fortbildning där nya rön presenteras och ny klinisk forskning stimuleras. Årets program finns på Kirurgveckans webbplats http://www.kirurgveckan.se/(Extern länk)

Välkommen till invigningen

Medierna hälsas välkomna till invigning av Kirurgveckan 2017.

Tid: Måndag 21 augusti 2017 klockan 9.30

Plats: Elmia Konsert- och Kongresshus, Hammarskjöldsalen